CPK ogłosił przetarg na projekt KDP w Łodzi, nie rozbiorą przystanku Retkinia
Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała w czwartek (15 maja), że ogłosiła przetarg na prace projektowe dla zmienionego układu torowego Kolei Dużych Prędkości na terenie Łodzi. Chodzi o 3-kilometrowy odcinek torów w rejonie Rekini. Koncepcję zmian CPK wynegocjował wcześniej z PKP PLK.
"Uprościmy układ torowy i zminimalizujemy wpływ budowy KDP na przystanek PKP Łódź Retkinia. Mieszkańcy będą mogli z niego korzystać podczas budowy linii kolejowej. Prace projektowe będą dotyczyć także 3 kilometrów linii kolejowej od Retkini do stacji Łódź Lublinek" - poinformowała PAP Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka CPK.
"Zmiany w projekcie, które chcemy zrealizować, to efekt zarówno wyjścia naprzeciw postulatom mieszkańców, jak i optymalizacja tego fragmentu linii, co dla KDP oznacza mniejszą ingerencję w istniejącą infrastrukturę oraz uwzględnia perspektywy inwestycyjne spółki PLK. To również wymierna oszczędność w wydatkowaniu środków publicznych, którą uzyskamy na etapie robót budowlanych" - przekazał Filip Czernicki, prezes CPK.
Założenia projektowe przewidują uproszczenie układu torowego planowanego posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia, gdzie spotykają się linie kolejowe z Łodzi Kaliskiej i Łodzi Chojen, a w przyszłości w tym rejonie na powierzchnię z tunelu od Łodzi Fabrycznej wyjeżdżać będą pociągi KDP.
Według CPK przesunięcie torów linii kolejowej nr 85 z południowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek pozwoli na uniknięcie kolizji rozbudowaną niedawno podstacją trakcyjną Łódź Lublinek i znacznie skróci długości planowanej estakady kolejowej przechodzącej nad drogą ekspresową S14 (zachodnia obwodnica Łodzi).
"Dodatkowo przeniesienie miejsca ewakuacji i ratownictwa z rejonu ulic Maratońskiej i Spartańskiej w sąsiedztwo stacji Lublinek, pozwoli na wygospodarowanie rezerwy terenowej dla ewentualnego, nowego przystanku Łódź Smulsko" - poinformowała spółka CPK.
Przetarg obejmuje nie tylko prace projektowe, ale także uzyskanie przez wykonawcę niezbędnych decyzji administracyjnych, zezwoleń, uzgodnień i opinii, w tym umożliwiających przystąpienie do realizacji robót budowlanych.
"Termin składania ofert upływa 9 czerwca, a umowa przewiduje 28 miesięcy na realizację ujętych zadań, a CPK oceni oferentów według kryteriów: 40 proc. – cena za zadania podstawowe, 20 proc. – cena za zadania opcjonalne i 40 proc. za kwalifikacje i doświadczenie zespołu" - poinformowała spółka CPK w informacji przekazanej PAP.
Jednocześnie CPK zapewniła, że zmiany w dokumentacji projektowej fragmentu linii kolejowej nie wpłyną na przyjęte harmonogramy dla dalszych odcinków KDP - Łódź – Wrocław oraz Sieradz – Poznań. Ich przekazanie do eksploatacji planowane jest do końca 2035 r.(PAP)
jus/ drag/
