reklama
kategoria: Motoryzacja
22 styczeń 2025

Nie wpadnij w poślizg jadąc na ferie. Dostosowanie opon i wyobraźni do warunków na drodze to obowiązek!

zdjęcie: Nie wpadnij w poślizg jadąc na ferie. Dostosowanie opon i wyobraźni do warunków na drodze to obowiązek! / fot. nadesłane
fot. nadesłane
Coraz bardziej nieprzewidywalne zimy to konieczność jeszcze uważniejszych przygotowań do wyjazdu na ferie. Nieraz wyjazd z centrum kraju przy plusowej temperaturze i pięknym słońcu kończy się zamiecią śnieżną w górach, zwłaszcza w krajach alpejskich. Aby zatem uniknąć poślizgów, należy wyruszyć w trasę z wypoczętą głową i z przygotowanym samochodem.
Zbliżające się ferie zimowe to czas intensywnych wyjazdów, zwłaszcza w górskie rejony, aby skorzystać z białego puchu i móc odpocząć na stokach narciarskich czy trasach snowboardowych. Aby jednak podróż przebiegła jak najbardziej bezpiecznie, konieczne jest odpowiednie wyposażenie samochodu Jeśli chodzi o opony mamy od kilku lat dwa ich typy z oznaczeniem homologacji zimowej – płatek śniegu na tle góry. To opony zimowe i opony całoroczne.

I o ile opony całoroczne są bardziej dostosowane do zimowej pogody niż opony letnie – to jednak w przypadku wyjazdu na tereny górskie ich niezbyt wyszukana przyczepność spowoduje więcej nerwów dla nas i postronnych kierowców. Opony całoroczne nie zostały po prostu zaprojektowane do użytku w kopnym śniegu i trudnych zimowych warunkach. Dlatego kiedy planujemy taki wyjazd, konieczne jest założenie porządnych opon zimowych. Mają one nie tylko teoretyczne walory określone homologacją – ale przede wszystkim w praktyce zapewnią nam krótsza drogę hamowania i przyczepność kół potrzebną do wjazdu na wzniesienia. Bez tego ryzyko poślizgu lub niewyhamowania jest niemal pewne, a do tego można zapłacić konkretny mandat za spowodowanie kolizji i niedostosowanie auta do warunków.

Marznący deszcz, śnieg, lód – to tylko niektóre z niebezpieczeństw, które mogą czyhać na kierowców w okresie zimowym. Aby zminimalizować zagrożenie konieczne jest dopasowanie ogumienia do warunków drogowych. Oznacza to konieczność stosowania w okresie zimowym ogumienia z homologacją zimową. Na wyjazdy rodzinne w tym czasie polecamy jednak porządne opony typowo zimowe, które są zaprojektowane do zapewniania bezpieczeństwa w trudniejszych niż typowo miejskie warunkach. Mam nadzieję, że nie zobaczymy tym razem filmików z podróży w góry na oponach letnich. Różnica w drodze hamowania jest ponad dwukrotnie dłuższa niż na oponach zimowych i przekracza 100 metrów przy prędkości 50 km/h – podkreśla Piotr Sarnecki,
dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Budowa ma znaczenie

Bieżnik opon zimowych jest zbudowany są z bardziej miękkiej mieszanki gumowej, która zapewnia optymalną przyczepność w niskich temperaturach. Mieszanka ta zachowuje elastyczność i odpowiednią lepkość, co przekłada się na pewne prowadzenie na śniegu i lodzie. Potwierdzają to testy, przeprowadzone przez Grzegorza Dudę na torze Moto Parku w Krakowie – we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Politechniką Rzeszowską oraz firmą Auto-Test.



W zimowych warunkach, na śliskim śniegu i błocie pośniegowym przetestowane zostały opony premium: zimowe, całoroczne i letnie. Badania jednoznacznie wykazały, że warianty dedykowane najzimniejszej porze roku zapewniają najkrótszą drogę hamowania i są bezkonkurencyjne w porównaniu z oponą całoroczną czy letnią. Samochód na zimówkach potrzebował 51 metrów do wyhamowania z 50 km/h, całoroczna – 64 metry, podczas gdy letnia zatrzymała się dopiero po dystansie 108 metrów. Test odbywał się na Motoparku w Krakowie, na mokrym i śliskim śniegu przy temperaturze 0 st. C i przy prędkości 50 km/h.

Testy jednoznacznie wskazują, że opony zimowe o wiele lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach drogowych, gdzie na drodze zalega śnieg, błoto pośniegowe, nawet jeśli temperatury otoczenia nie są ujemne. Opony całoroczne – choć wypadły lepiej niż typowo letnie – to jednak w porównaniu do zimówek hamuja znacząco gorzej. To efekt tego, że mają zapewniać przyczepność także w letnich warunkach, więc ich mieszanka gumowa bieżnika nie może być tak miękka jak opon zimowych. Dlatego pamiętajmy o właściwym przygotowaniu pojazdu. Na taki wyjazd porządne opony zimowe to game changer, będący naszym sprzymierzeńcem nawet na trudnych i wymagających trasach – wskazuje Piotr Sarnecki.

 

O tym trzeba pamiętać!

Wyjeżdżając na urlop nie tylko opony stanowią ważny element przygotowania się do bezpiecznego wyjazdu. Dlatego Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przypomina 5 kluczowych elementów, o których musimy pamiętać zanim wyruszymy w zimową podróż.

1. Przygotowanie samochodu

• Przed jakąkolwiek podróżą konieczne jest sprawdzenie stanu opon. Minimalna wysokość bieżnika jest określona wskaźnikiem zużycia. W zależności od producenta może to być 4, 3 lub 1,6 mm. Nie mogą mieć spękań, przecięć czy wybrzuszeń. Ich stan musi być odpowiedni, gdyż nasza trasa odbywać się będzie w niskich temperaturach i na śliskiej nawierzchni.

• Sprawdź ciśnienie w ogumieniu (na zimno) i dopompuj koła do wartości wskazanej w instrukcji obsługi dla obciążonego samochodu.

• Upewnij się czy po drodze lub w miejscu docelowym nie ma obowiązku posiadania łańcuchów śniegowych.

• Wlej zimowy płyn do spryskiwaczy dostosowany do niskich temperatur. Noce w górach są bardzo mroźne.

2. Pogoda i warunki drogowe

• Przed wyruszeniem w trasę sprawdź prognozę pogody i dostosuj plan podróży do aktualnych warunków atmosferycznych.

• Bądź przygotowany na zmienne warunki drogowe – takie, jak opady śniegu, oblodzenie czy zamieć śnieżna.

3. Pakowanie i wyposażenie

•  Zapakuj niezbędny ekwipunek na niespodziewane okoliczności (zasypana droga, zablokowana czasowo autostrada). Warto wyposażyć się w koc, latarkę, apteczkę, termos z ciepłym napojem i coś do jedzenia

• Zabierz ze szczotkę do odśnieżania i łańcuchy na koła (jeśli jest to wymagane). Warto też sprawdzić, czy posiadamy odpowiednią liczbę kamizelek odblaskowych oraz czy nie jest konieczne posiadanie zapasowych żarówek do reflektorów.

4. Zaplanuj przerwy w podróży

• Na trasie przejazdu zaplanuj regularne przerwy na odpoczynek. Nawet 10 minutowy postój jest wskazany dla lepszej koncentracji kierowcy w trakcie jazdy.

5. Zabezpieczenie przed awariami

• Zabierz ze sobą telefon komórkowy i ładowarkę samochodową. Upewnij się, że masz dowód rejestracyjny, ubezpieczenie oraz kontakt do assistance w razie konieczności holowania samochodu. Warto też sprawdzić zawczasu numery do lokalnych służb pomocy drogowej.

Obowiązek w niektórych krajach


Pamiętajm też o sprawdzeniu obowiązujących przepisów na drodze naszego przejazdu. We wszystkich państwach wokół Polski występuje obowiązek jazdy na oponach z homologacją zimową Taki wymóg jest w 29. europejskich państwach, a przepisy precyzyjnie wskazują okres lub warunki ich używania.

W efekcie dla 16 krajów terminy te są konkretnie ustalone (Bułgaria, Czechy, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia, Szwecja, Finlandia, Białoruś, Rosja, Norwegia, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Mołdawia, Macedonia, Turcja). W zaledwie dwóch państwach obowiązek ten jest doprecyzowany za sprawą warunków drogowych (Niemcy, Luxemburg). Istnieją również kraje, gdzie wymóg jest mieszany i obejmuje zarówno kalendarz, jak i warunki pogodowe (Austria, Chorwacja, Rumunia, Słowacja) lub wymaga się go od kierowców za pomocą znaków drogowych (Hiszpania, Francja, Włochy).

Niedostosowanie pojazdu do obowiązujących przepisów może wiązać się z surową karą. Grzywna za brak odpowiedniego ogumienia może wynieść nawet 5 tysięcy euro w przypadku Austrii, czyli ponad 20 tysięcy złotych. Jest to dotkliwa kara, o wiele wyższa niż koszt zakupu zestawu nowych opon zimowych klasy premium. Dlatego warto zastanowić się, czy opłaca się oszczędzać na elemencie, od którego tak dużo zależy – podsumowuje Piotr Sarnecki.

Skorzystaj z zasady 3P

Warto dbać o opony i bezpieczeństwo na drodze stosując zasadę 3P. Co to oznacza? Jest to skrót od:

Porządne opony

• Wybierz nowe ogumienie o odpowiednich parametrach zgodnych z homologacją Twojego pojazdu.

• Zwróć uwagę na rozmiar, indeks prędkości i nośności, bieżnik oraz etykietę unijną.

• Kupuj opony w sprawdzonych sklepach i serwisach.

Profesjonalny serwis

• Zaufaj certyfikowanemu serwisowi opon z doświadczonym personelem. Wymiana opon wymaga wiedzy, doświadczenia i profesjonalnych narzędzi. Brak tych elementów może oznaczać groźbę złego montażu i uszkodzenia ogumienia, co wiązać się będzie z koniecznością wymiany jej na nowy egzemplarz.

Prawidłowe ciśnienie i głębokość bieżnika

• Należy je kontrolować przynajmniej raz w miesiącu, a także przed każdą dłuższą trasą. Nieodpowiednie wartości mogą skutkować szybszym zużyciem ogumienia, groźbą jego uszkodzenia, większym zużyciem paliwa lub energii, jak też nieoptymalnym jej ułożeniem, co może przełożyć się na pogorszenie parametrów przyczepności. Bieżnik minimalny określony przez producenta wskaźnikiem zużycia opony.

Więcej informacji na stronie pzpo.org.pl

Kampania informacyjna: www.oponymajamoc.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Grabów nad Prosną
4.9°C
wschód słońca: 07:36
zachód słońca: 16:21
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Grabowie